PENGARUH KUALITAS PRODUK DAN HARGA TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN UMKM DAPUR TAHU ALAMI
Keywords:
Loyalitas Pelanggan, Tahu, UMKMAbstract
This study aims to determine whether customer loyalty is influenced by the quality and price of products from the Dapur Tahu Alami MSME, and how much product quality and price together can affect customer loyalty from this MSME. The study was conducted in May and June 2024 at the Dapur Tahu Alami MSME in Padang City, West Sumatra. The location of the study was chosen purposively considering that this MSME has survived for about 25 years. The population in this study were all customers of the Dapur Tahu Alami MSME and the sampling method was carried out using the purposive sampling method. The method used in this study was the survey method and for data analysis, descriptive and quantitative analysis methods were used. The results of the study showed that: 1) T test on product quality with a t count value of 2.181, a significant value of 0.034 and a t table of 1.674; 2) T test on product quality with a t count value of 2.876, a significant value of 0.006 and a t table of 1.674; 3) correlation/relationship test, namely 0.654 or 65.4%.
References
Agustina, V. (2012). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kepuasan Pelanggan, Dan Nilai Pelanggan Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan Joglosemar Bus. Universitas Diponegoro.
Aprileny, I., & Apri Emarawati, J. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Loyalitas Pelanggan Di Tip Top Swalayan Pondok Bambu. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 16(02), 237–254. Https://Doi.Org/10.36406/Jam.V16i02.246.
Christina Dewi W, Apriana Anggreini Bangun, Ratna Susilowati, & Mughni Mutmainnah Iskandar A. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening. Arbitrase: Journal Of Economics And Accounting, 4(2), 193–203. Https://Doi.Org/10.47065/Arbitrase.V4i2.133
Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Gultom, D. K., Arif, M., & Fahmi, M. (2020). Determinasi Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepercayaan. 3.
Irianto, Agus. (2010). Statistika Konsep, Dasar, Aplikasi, dan Pengembangannya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Lathifa, U. K., & Silvianita, A. (2023). Loyalitas Pelanggan Kopi Kenangan Dari Segi Pengalaman Pelanggan, Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Konsumen Di Bandung). Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 24(1), 55. Https://Doi.Org/10.30659/Ekobis.24.1.55-71
Muhtadi, M. F., & Rahmawati, E. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Nilai Produk Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Pada Nasabah Tabungan Mudharabah Al Barakah Di Bank Kalsel Kantor Cabang Syariah Banjarmasin). 9(2).
Nabila Putri Sakinah, & Ismunandar, I. (2022). Analisis Loyalitas Pelanggan Pada Skincare Wardah Dikota Bima. Jueb : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 1(2), 38–43. Https://Doi.Org/10.55784/Jueb.V1i2.107
Nurhasna, F. N., Dewi, R. S., & Lestari, D. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Dengan Keputusan Pembelian Sebagai Variabel Intervening Terhadap Loyalitas Konsumen. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 11(4), 750–757. Https://Doi.Org/10.14710/Jiab.2022.36078
Nyonyie, R. A., Kalangi, J. A. F., & Tamengkel, L. F. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Kosmetik Wardah Di Transmart Bahu Manado. Jurnal Administrasi Bisnis, 9(3), 18. Https://Doi.Org/10.35797/Jab.9.3.2019.25123.18-24.
Rahman, Adipo. (2023). Identifikasi Dan Pengelolaan Risiko Produksi Jagung (Zea Mays) Di Kecamatan Lubuk Basung Kabupaten Agam. GREEN: Journal of Economic and Business. Vol.01, No.2, November 2023, pp. 93-106 e-ISSN: 2988-179X
Sarjono, Haryadi., dan Julianita, Winda. (2013). SPSS VS LISREL : Sebuah Pengantar, Aplikasi untuk Riset. Jakarta : Penerbit Selemba Empat
Sugiyono (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet.
Syahwi, M., & Pantawis, S. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Citra Perusahaan Dan Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome. Journal Of Economics And Banking, 3(2)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 GREEN Journal: Journal of Economics and Business.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.