STUDI LITERATURE SENI BUDAYA MENGGUNAKAN MUSIK LOKAL DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Evelyn Azniel Prodi PGSD Fakultas Soshum Universitas Nahdlatul Ulama Sumbar
  • Nofriza Efendi Prodi PGSD Universitas Nahdlatul Ulama Sumbar
  • Yona Syaida Oktira Dosen Prodi PGSD, Fakultas Soshum, Universitas Nahdlatul Ulama Sumbar

Keywords:

art and culture, local culture, music art

Abstract

The problem in this study is related to the application of cultural arts literacy in elementary schools (SD) and the obstacles in its application. This research uses literature study from previous research articles. The data search was carried out by searching on Google Scholar or Google Scholar with the keywords art and music culture literacy in elementary schools. From the search results found 20 journal articles and proceedings that meet the criteria. The results showed that the application of cultural arts literacy in elementary schools was applied through approaches, models or learning methods that were suitable for the art of music. The obstacles faced in its implementation are that it requires the ability of students and teachers, students who have not been able to preserve regional music and how to apply it that attracts students' attention, so that students must apply Local culture. and very interesting Local culture is an ancestral heritage that must be preserved Skills are made not only from new things, here children will also be taught to develop their creativity in playing and learning regional music.

References

Aisara, F., Nursaptini, N., & Widodo, A. (2020). Melestarikan Kembali Budaya Lokal melalui Kegiatan Ekstrakulikuler untuk Anak Usia Sekolah Dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149–166. https://ejournal.uksw.edu/cakrawala/article/view/4411

Budi Setyaningrum, N. D. (2018). Budaya Lokal Di Era Global. Ekspresi Seni, 20(2), 102. https://doi.org/10.26887/ekse.v20i2.392

Budy, G. S. (2021). Akademi Lalare Orchestra Sebagai Pengembang Kreativitas Musik Pada Anak Di Kabupaten Banyuwangi. Virtuoso: Jurnal Pengkajian dan Penciptaan Musik, 4(1), 11. https://doi.org/10.26740/vt.v4n1.p11-19

Darma Putra, I. E., Nofindra, R., & Putra, A. D. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Seni Musik Melalui Pembelajaran Berbasis Literasi Menggunakan Pendekatan Kontekstual. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 2(2), 70–76. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v2i2.45

Desyandri. (2017). Nilai-Nilai Edukatif Lagu-Lagu Minang Melalui Gerakan Literasi. Seminar Nasional PGSD FIP UNP Bekerjasama dengan HDPGSDI:Seminar Nasional “Pembelajaran Literasi Lintas Disiplin Ilmu Ke-SD-an”, 15–29.

Desyandri, D. (2018). Nilai-Nilai Kearifan Lokal untuk Menumbuhkembangkan Literasi Budaya di Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 27(1), 1–9. https://doi.org/10.17977/um009v27i12018p001

Handayani, F., Desyandri, & Mayar, F. (2022). Implementasi Seni Musik terhadap Konsentrasi Belajar Siswa dan Pembentukan Karakter di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11370–11378.

Hidayatullah, R. (2022). Kreativitas Dalam Musik Tradisional (Sebuah Tinjauan Artikel). Journal of Music Education and ..., 2(1), 1–10. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JMEPA/article/view/24421%0Ahttp://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JMEPA/article/viewFile/24421/15844

Hidayatullah, R., Kristanto, A., Andaryani, E. T., & Fitriah, L. (2020). Pendidikan Seni di Era Digital. In Diskursus Pendidikan Seni Hari-Ini (Zenbakia August).

Irawana, T. J., & Desyandri, D. (2019). Seni Musik Serta Hubungan Penggunaan Pendidikan Seni Musik Untuk Membentuk Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 222–232. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.47

Karmela, S. H., & Yanto, F. (2021). Pengenalan Seni Musik Tradisional Melayu Jambi Kompangan dan Hadrah Untuk Menumbuhkan Kepedulian Budaya Lokal. Transformasi : Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 1(2), 66. https://doi.org/10.31764/transformasi.v1i2.5466

Maidi, M., & Majdi, M. (2022). Model Bahan Ajar Seni Budaya dan Kearifan Lokal di Madrasah Ibtidaiyah Kabupaten Hulu Sungai Utara. Jurnal Basicedu, 6(3), 3847–3857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2764

Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939

Pratama, R., Nuraeni, E., & Respati, R. (2021). PEDADIDAKTIKA : JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Peran Kegiatan Ekstrakurikuler untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Seni Musik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 1037–1044.

Ria, F. X., Selo, M. K., Dhiu, M. A., Naru, D. M., Sae, F. N., Igo, O. P., Lawe, Y. U., Guru, P., & Dasar, S. (2022). PENERAPAN ALAT MUSIK TRADISIONAL SUNDING WUNI DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. 2022.

Sabarunisa, N. I., Dewi, N. K., & Tahir, M. (2022). Analisis Kesulitan Guru Dalam Melaksanakan Pembelajaran Seni Musik di Kelas Satu Sekolah Dasar Negeri 30 Woja. Journal of Classroom Action Research, 4(1), 2020–2023. https://doi.org/10.29303/jcar.v4i3.2041

Sasongko, W. S. (2017). Kreativitas Musik pada Grup Kentongan Adiyasa di Kabupaten Banyumas. Seni Musik Unnes, 6(2), 66–80. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jsm

Suci, D. W. (2019). Manfaat Seni Musik Dalam Perkembangan Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 177–184. https://doi.org/10.31004/edukatif.v1i3.45

Tanggu, A., Ruba, Y. R., Bhoko, P. M., Linung, F., Kae, R., Dungan, K., Lawe, Y. U., Guru, P., & Dasar, S. (2022). PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. 2022, 150–159.

Viani, W. C., & Ardipal. (2019). Pembelajaran Seni Musik Tematik Berbasis Kearifan LOkal di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 970–975.

Downloads

Published

2023-07-27

How to Cite

Azniel, E., Nofriza Efendi, & Yona Syaida Oktira. (2023). STUDI LITERATURE SENI BUDAYA MENGGUNAKAN MUSIK LOKAL DI SEKOLAH DASAR. EDUCA JOURNAL, 1(1), 17–25. Retrieved from http://jurnal.unusumbar.ac.id:8090/ojs/index.php/educa/article/view/111